PIERWSZE KROKI

 

                       

           

     Przed rozpoczeciem nauki gry na gitarze, powinno sie poznac i zapamietac rozklad poszczególnych dzwieków na gryfie. Typowe gitary posiadaja szesc strun biegnacych wzdluz gryfu, które decyduja o sposobie grania. Metalowe prozki umieszczone poprzecznie na gryfie, wyznaczaja najmniejsza odleglosc muzyczna( czyli jeden pólton). Kiedy strune przycisnie sie do progu i przytrzyma prawa reka, wibruje ona miedzy tym progiem, a strunnikiem. Dlugosc, grubosc i napiecie struny decyduja o czestotliwosci drgan fali dzwiekowej w powietrzu, które to drgania odbierane sa przez nas jako dzwiek o okreslonej czestotliwosci. Ucho ludzkie slyszy dzwieki od 30Hz do 20000Hz. Czestotliwosc, która jest najbardziej wylapywana przez czlowieka to 1kHz. A oto rozklad dzwieków na gryfie:

próg: 1      2      3      4      5      6      7      8      9      10     11     12

1-E|--F--||-Fis-||--G--||-Gis-||--A--||-Ais-||--H--||--C--||-Cis-||--D--||-Dis-||--E--|

2-H|--C--||-Cis-||--D--||-Dis-||--E--||--F--||-Fis-||--G--||-Gis-||--A--||-Ais-||--H--|

3-G|-Gis-||--A--||-Ais-||--H--||--C--||-Cis-||--D--||-Dis-||--E--||--F--||-Fis-||--G--|

4-D|-Dis-||--E--||--F--||-Fis-||--G--||-Gis-||--A--||-Ais-||--H--||--C--||-Cis-||--D--|

5-A|-Ais-||--H--||--C--||-Cis-||--D--||-Dis-||--E--||--F--||-Fis-||--G--||-Gis-||--A--|

6-E|--F--||-Fis-||--G--||-Gis-||--A--||-Ais-||--H--||--C--||-Cis-||--D--||-Dis-||--E--|

 

Kazda pusta struna, oraz próg maja swoje oznaczenie(cyfrowe), natomiast pierwsze siedem liter alfabetu od A do G zostalo uzytych do nazwania poszczególnych dzwieków. Na gryfie znajduje sie dwanascie póltonów, które stanowia odleglosc muzyczna miedzy kazdym progiem. Aby nazwac pólton, do liter od A do G podwyzszajac dzwiek dodaje sie krzyzyk. Np. podwyzszajac G (o 1 pólton) dodajemy krzyzyk i mamy Gis. Dzwiek podwyzszany krzyzykiem (oznaczanym przez znak #) zyskuje koncówke -is (np. Fis, Gis, Ais itp.). Zamiast podwyzszac dzwiek mozemy go obnizyc przy pomocy bemola. Dzwiek obnizony zyskuje koncówke es (np. Ges, Des). Wyjatkiem jest obnizany dzwiek H. Nie jest on nazywany Hes tylko B. Podwyzszone F i obnizone G daja tak samo brzmiacy dzwiek Fis/Ges ale o innej nazwie i zapisie. To zjawisko w muzyce nazywa sie enharmonia. Oba znaki chromatyczne (czyli bemol i krzyzyk) anuluje tzw. kasownik.

Odleglosc miedzy H i C oraz E i F wynosi pól tonu. Pomiedzy reszta dzwieków (DiE, FiG, GiA, CiD) to caly ton. Odleglosc miedzy dwoma progami to dwa póltony, czyli caly ton. Odleglosc dwunastu póltonów daje oktawe (np. pusta struna i jej dwunasty próg).

           Strojenie gitary

      Kazda struna nawinieta jest na kolek w mechanizmie. Napiecie struny jest regulowane przez obracanie srubki, dopóki nie uzyskamy wlasciwego stroju. Krecenie srubka w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara zwieksza napiecie struny i wysokosc jej brzmienia. Instrument moze ulec rozstrojeniu na skutek uplywu czasu, zmian temperatury, grania na nim, lub przypadkowego uderzenia glówka gitary o jakis przedmiot. Gitara jest strojona w odniesieniu do konkretnego dzwieku. Na przyklad w kamertonie jest to A, o czestotliwosci 440 Hz i wystepuje ono na V progu 1. struny. Zródlem takiego dzwieku moze byc takze kazdy inny instrument z dzwiekiem E, którego wysokosc jest równa wysokosci pustej 1. struny gitary. Gitare dostraja sie do niego przez uderzanie wlasciwej pustej struny lub przycisnietej na odpowiednim progu, i manipulowanie srubkami, az uzyska sie pozadana wysokosc. Strojenie pustych strun jest dla poczatkujacych najlatwiejsze. Kiedy 1. struna zostanie nastrojona, moze ona sluzyc jako punkt odniesienia w strojeniu struny 2. Zagraj E na V progu 2. struny i pozwól jej wybrzmiec. W tym samym czasie zagraj E na pustej strunie 1. Reguluj ja dotad, dopóki obie struny nie zaczna stroic ze soba. W ten sposób mozna nastroic pozostale struny. Nalezy tylko uwaznie przyjrzec sie rozkladowi dzwieków na gryfie, a najlepiej jest go zapamietac.

Interwaly:

Interwal jest to odleglosc miedzy dwoma dzwiekami. W kulturze europejskiej najmniejsza odlegloscia jest jeden pólton. Interwaly sa budowane wlasnie z tych póltonów. Odleglosc miedzy sasiadujacymi progami w gitarze to wlasnie pólton. Wyrózniamy nastepujace podstawowe interwaly:
1cz |pryma czysta| odleglosc 0 póltonów
2m |sekunda mala| odleglosc 1 póltonu
2w |sekunda wielka| odleglosc 2 póltonów
3m |tercja mala| odleglosc 3 póltonów
3w |tercja wielka| odleglosc 4 póltonów
4cz |kwarta czysta| odleglosc 5 póltonów
5cz |kwinta czysta| odleglosc 7 póltonów
6m |seksta mala| odleglosc 8 póltonów
6w |seksta wielka| odleglosc 9 póltonów
7m |septyma mala| odleglosc 10 póltonów
7w |septyma wielka| odleglosc 11 póltonów
8cz |oktawa czysta| odleglosc 12 póltonów

Poza tym sa jeszcze interwaly zmniejszone i zwiekszone w przypadku prymy, kwarty, kwinty i oktawy.

Nauka rozpoznawania interwalów ze sluchu moze sprawiac problemy. Ponizej przedstawiam mój sposób na kojarzenie interwalów.
Do kazdego interwalu przypisuje muzyczke, której poczatek zaczyna sie tym interwalem, tzw. 'przyklady muzyczne'
1cz brak, dwa takie same dzwieki
2m amen spiewane w kosciele ;)
2w poczatek kazdej skali durowej
3m 'milka to alpejskiego mleka...' ;)
4cz plonie ognisko w lesie
5cz melodia z gwiezdnych wojen
6m love story grane od góry
6w karliku, karliku co tam niesiesz w koszyku ;)
septymy sa dysonujace wiec nie ma do nich przykladów muzycznych (szukac w metalowych kawalkach)
8cz slychac ja bez przykladów- to ten sam dzwiek tylko o oktawe wyzej

Skale; System Modalny:

Podstawowa skala jest skala durowa. Sklada sie z osmiu dzwieków bedacych w odleglosci sekundowej od siebie. Pomiedzy 3i4 oraz 7i8 stopniem gamy wystepuja sekundy male. Reszta to sekundy wielkie. Na kolejnych stopniach gamy Dur budowane sa tzw. modi. Dany modus zaczyna sie od danego stopnia gamy Durowej (np. 1-modus jonski) i wykorzystuje wszystkie dzwieki gamy. W tym wypadku modus jonski jest po prostu gama durowa.

Skala jonska (C)
Czyli skala durowa. Interwaly wielkie i czyste budowane od tonu podstawowego.

E------------------
H-------------0-1--
G---------0-2------
D---0-2-3----------
A-3----------------
E------------------

Skala dorycka (D)
Jest to skala molowa(odmiana melodyczna). Od skali eolskiej rózni ja tylko interwal seksty.

E------------------
H-----------0-1-3--
G-------0-2--------
D-0-2-3------------
A------------------
E------------------

Skala frygijska (E)
To skala molowa o swoistym brzmieniu .

E---------------0--
H---------0-1-3----
G-----0-2----------
D-2-3--------------
A------------------
E------------------

Skala lidyjska (F)
Skala durowa z kwarta zwiekszona tonu podstawowego.

E-------------0-1--
H-------0-1-3------
G---0-2------------
D-3----------------
A------------------
E------------------

Skala miksolidyjska (G)
To skala durowa posiadajaca septyme mala dzwieku podstawowego.

E-----------0-1-3--
H-----0-1-3--------
G-0-2--------------
D------------------
A------------------
E------------------

Skala eolska (A)
Jest podstawowa skala molowa. Kazda skala durowa ma swoja pochodna molowa, zaczynajaca sie o tercje mala nizej niz tonika danej gamy durowej.

E---------0-1-3-5--
H---0-1-3----------
G-2----------------
D------------------
A------------------
E------------------

Skala lokrycka (H)
Skala molowa z kwarta czysta i kwinta zmniejszona.

E-------0-1-3-5-7--
H-0-1-3------------
G------------------
D------------------
A------------------
E------------------